REVIEW -> Sex a jiné city / Sex and other emotions

21. srpna 2014 v 11:19 | Michi
Autor: Eva Urbaníková
Nakladatelství: Motto
Cena: 199,-
Oficiální popis: Jde ve vztahu o sex, nebo o city? Jsou city nutné k sexu? Nebo ze sexu vzniknou city? Hlavní hrdinka Alice prožívá mnoho vztahů se spoustou mužů, aby našla toho pravého.

To jsem zase jednou zavítala do knihkupectví, kde se rozhodli udělat podpásovku a veškeré nejnovější knihy vystavit metr od vchodu na obrovském pultu. Stála jsem tam dobrou půl hodinu (a stála bych tam ještě dýl, kdybych neměla na spěch), okukovala jednu knihu z druhou a lamentovala, že si chci domů odnést alespoň polovinu z nich. Jenomže jsem si uvědomila, že nějakých deset dalších jsem si právě vyzvedla jako zásilku, takže jsem jen mávla rukou a dala se na odchod. Jenomže bych to nebyla já, abych aspoň něco neodnesla, že jo. A protože jsem se nemohla rozhodnout, co to bude, nakonec jsem bafla V ringu, protože polonahý chlap a ke všemu boxer na přebalu musel odejít se mnou pro dobrý pocit a jako druhou jsem popadla právě tuhle drobotinu, jelikož jsem nutně musela vědět, co je na tom tak speciálního, že na výkladní skříni visel obrovský plakát hlásající "bestseler". To by mě nechalo chladnou, ale bestseler od české (až později jsem zjistila, že vlastně slovenské) spisovatelky? V tom musí být záhada, která mě zajímá.
Takže jsem se dala do čtení. A za jediný den knihu i přečetla. Šlo to rychle, je sepsaná jednoduše, má pouze 200 stránek a formát A5, takže proč ne, že. Formou to připomíná trochu Wieveghovi Povídky o sexu a manželství, jen tady je ústřední postavou Alica namísto Oskara, jinak je to v podstatě stejný princip. Od dob studií až do nějakých čtyřiceti nebo padesáti let sledujete, jak Alica procházela různými vztahy, dozrávala, objevovala a zjišťovala, co a jak. Jestl ise něčeho dobrala, těžko říct. Nějaký velký objev v tom rozhodně tedy nehledejte, nenajdete ho.
Napsané je to příjemně, to neříkám. Čtení odpočinkové, pohodlné a rychlé, nijak vás to nezatíží, spíše odreaguje. Spousta žen se tm zřejmě i najde, protože je tam tolik případů, že ve většině jste alespoň na jeden za život narazily. Ale velký literární zážitek to není, takže podobně jako u Wievegha nechápu, proč je to bestseler. Prostě očividně nepobírám český a slovenský literární trh nebo spíše vkus, co se čtení týče. Jsem zřemě zdegenerovaná cizojazyčnými autory a jejich stylem, jink se to vysvětlit nedá.
A protože je Eva v podstatě Michal v sukních, mám znčné pochyby, zd ještě po nějakém jejím díle sáhnout, jelikož Příběhy o sexu a manželství bylo to jediné, co jsem od něj byla ochotná přečíst a docela se mi to i líbilo. Je tedy možné, že by na tom autorka byla s ostatními díly stejně.

Doporučení: Jestli jste fanoušci stylu Wievegh, jděte do toho. Budete číst v podstatě to samé, jen z pohledu a pera ženy, což nemusí být k zahození. Pokud jako já nejste jeho přívrženci a podobné odvětví vám nic moc neříká, klidně tuhle knihu vynechte. O nic se neochudíte. Celkově je to ale literatura spíše pro ročníky 30+, řekla bych, takže tam si své skalní fanoušky zaručeně najde.