REVIEW -> PoloSvět: Zima / The Demi-Monde: Winter

26. srpna 2014 v 17:23 | Michi
Autor: Rod Rees
Série: Demi-Monde
Nakladatelství: JOTA
Cena: 70,-

Oficiální popis: PoloSvět je nejpokročilejší počítačová simulace sloužící k výcviku vojáků, která byla kdy vyvinuta. Má podobu virtuálního světa odsouzeného k nekončící občanské válce. Třicet milionů jeho digitálních obyvatel ovládají nejkrutější tyrani, jako nacista Heydrich, komunisté Berija a Stalin nebo jakobín Robespierre. Nějakou dobu to vypadá, že se nemůže nic stát. Avšak něco se v PoloSvětě zvrtne a Norma, dcera prezidenta Spojených států amerických, v něm uvízne. Unese ji jeden z nejproslulejších tyranů všech dob: duplikát Reinharda Heydricha. Podaří se Normu zachránit? Na pomoc je jí vyslána osmnáctiletá jazzová zpěvačka Ella Thomasová. Když Ella vstoupí do PoloSvěta, postupně zjišťuje, že není všechno takové, jak se na první pohled zdá. Virtuální zdi totiž jen s námahou zadržují zlo uvnitř PoloSvěta a ten skutečný svět, v němž lidé žijí, je v mnohem větším nebezpečí, než si kdo uvědomuje.

Vůbec nevím, co mě přimělo si to koupit. Jsem naprostý antifanoušek jakékoli poválečné a válečné literatury. Vadí mi i sebemenší zmíňka o ní. A stejně jsem klikla na košík, když jsem si přečetla anotaci k téhle věci. Nejspíš mě nalákal fakt, že se vše odehrává jen v kyber světě.
Do čtení jsem se pustila naprosto bezmyšlenkovitě v době, kdy jsem měla špatnou náladu. Potom totiž ráda dělám věci, co obvykle nemám ráda nebo nesnáším :D A vyplatilo se! I když je kniha kompletně mimo můj běžný čtecí repertoár, získala si mě.
Opravdu se mi zalíbil autorův styl. Píše hladce, neopakuje stejné fráze ani slova, není to krkolomné. Prostě pěně vypráví příběh a co víc, věrohodně. To je u takového dílka dost podstatné, protože když si dokážete představit, že opravdu existuje počítač, co by dokázal vytvářet virtuální svět s vlastní inteligencí, která se snaží probourat ven a věříte, že to je možné, úspěch díla je zaručen. Takže co se týče věrohodnosti a stylu, bylo to super.
Promyšlenost celkového příběhu je víceméně bez chybičky, ačkoli stále mám trochu problém adaptovat se na fakt, že Aleister Crowley svou "černou magií" dosahuje v podstatě identické funkce jako nejpromyšlenější kybernetický přístroj, který vás do hry PoloSvět uvede. Ale budiž, možná se to nějak blíže vysvětlí ještě ve zbývajících dílech. Co se postav týče, jednoduše výborná práce. Autor si opravdu dal záležet a postavy nejen bezvadně promyslel, ale zároveň si vybral zajímavou sbírku historických postav, jež do románu obsadil. A jejich ztvárnění, způsob uvažování a jednání vychytal podle mého dosti věrohodně. To mám velice ráda. Líbí se mi, když se spisovatelé umí vžít do postav, jež mají reálný základ někde jinde a působí to opravdu věrohodně. A že to umí málokterý!
Zalíbila se mi docela postava lady Trixiebell Dashwoodové, která se rychlospádem vyvine z malé, tvrdohlavé a snobské feministky na ostřílenou kapitánku svobodného vojska a bojuje líp jak kterýkoli jiný chlap. Klobouk dolů pro takovou blonďatou šestnáctku s lehce fašistickým smýšlením. Ačkoli fakt, že jí k takové proměně stačí pouze zjištění, že je Heydrich Reinhard bastard, co jí chce i s otcem odstranit a myšlenka, že otce skutečně zabil, trochu zavádějící. Ale budiž. Dejme tomu. Další zajímavou postavou, kterou jsem si s postupem času oblíbila, byla víceméně hlavní protagonistka Ella, která se do příběhu postupně pěkně obula a co říct, dávala tam všem pěkně zabrat. Nejspíše je mi sympatická především proto, že se neštítí používat veškeré ženské zbraně, které přítomné pány usadí na zadek :D Ale celkově je to sympatický charakter, který si najde u všech uznání. A Norma Williamsová? Prezidentova nejstarší dcera je absolutní lahůdka, kterou chcete celou knížku vyhladit jako Ellin spojenec kapitán Vaňka. Bohužel, i v reálném světě narazíte na tyhle rozmazlené, pritvné a drzé náctileté dámy, které mají pocit, že se svět točí jen kolem nich. Akorát fakt, že je údajně emo, mi k jejímu chování příliš neseděl. Co se pamatuji, emaři byli hodnocení jako tiší a emocionální, zatímco Norma tam metala leda tak jedovatými řečmi. Nu, nezapomně na již zmíněného Vaňku. Pro mě nejlepší postava z celého příběhu. Absolutně si libuji v těch, co se tváří jako záporné postavy a během příběhu se ukáže, že jsou vlastně kladné. Jo, zlí klaďasové a zrůdičky, to je moje.
Celkově tedy mohu říct, že jsem si čtení docela užila. Tématika mi ani na okamžik nevadila, bavila mě a i když jsem těch 500 stránek četla skoro týden, bylo to fajn. Jen ke konci, kdy ve třech dvaceti stránkových kapitolách jdete s postavama kanálami sem a potom zase zpátky a motáte se v kruhu, říkala jsem si, že už bych mohla být konečně na konci, protože tohle mě docela vytáčí :D Naštěstí konce jsem se tak jako tak dobrala a co bylo povzbuzující, vůbec to nebyl happy end. Takže je o to zajímavější, jak naváže druhý díl s podtitulem Jaro, což je o to vábnější. Přeci jen Zima, což bylo období, přes které se vlastně celý příběh odehrával, není moje nejoblíbenější období a až nebudu každou chvilku číst, jak si simulové stěžují na chlad, sníh a kosu, budu určitě o chlup spokojenější :D

Doporučení: Kdo si rád počte dlouhé příběhy, má rád témetiku ohledně 2. světové války nebo si libuje v kvalitní práci, rozhodně by se do toho měl pustit. Otevře se před ním zajímavá možnost, co by se mohlo stát a rozšíří si obzory ohledně toho, jak by se mohla zvláštně pojmenovat nová náboženství či myšlenkové směry :D Naprosto mě totiž odrovnával herEkatismus, UnFunDaMentalismus a podobně vtipné názvy s velkými písmeny umisťovanými zajímavým způsobem.