REVIEW -> Tajné dobrodružství Charlotte Bröntteové / The Secret Adventures of Charlotte Bröntte

20. července 2014 v 23:53 | Michiyo Yokomura
Autor: Laura Joh Rowland
Nakladatelství: Plus
Cena: 175,-

Officiální popis: Thriller s legendární autorkou 19. století v hlavní roli. Tato kniha vás vezme na jízdu po viktoriánské Anglii od nejhlubší žumpy po navoněné paláce, a to s hrdinou, který v sobě kombinuje pana Rochestera a agenta 007, a padouchem, jehož ďábelské plány ohrožují britské impérium v samotných základech. Charlotte Brontëová je vržena po hlavě do vzrušujících dobrodružství a vášnivé lásky, jež ve skutečnosti nikdy nepoznala, ale tajně po nich bažila.

Byli jsme právě na odchodu z knihovny a já neměla v košíku vůbec nic. Proto jsem při otázce Mka, jestli můžeme jít, v rychlosti přelétla očima kolem sebe a sáhla po téhle knize.
Stála na polici takřka osamocená, čerstvě vrácená a vystavená na obdiv kolemjdoucím čtenářům. Tak jsem po ní ve spěchu sáhla a přihodila ji ke dvojici Warcraftů Mka. Popisek jsem si celá dychtivá přečetla až venku, načež přišlo na řadu nepříjemné rozčarování. Historické romány ze 17. až 19. století zbožňuji, detektivky ale vůbec. Co se pamatuji, v oblibě mám jednu jedinou detektivní knihu, kterou jsem kdysi z nudy vylovila v knihovně svého dědy a celou ji přečetla. Tak jsem si tuhle nevítanou záležitost odvezla domů, odložila ji na knihovničku a rozhodla se, že ji zase vrátím bez přečtení.
Po pár dnech obcházení kolem jsem ji nakonec zkusmo vzala a začetla se do úvodu. Už po jeho konci jsem byla naprosto znechucená, jenomže jak to u mě bývá, jakmile knihu načnu, nedá mi pocit povinnosti spát, dokud ji až do konce nedočtu. Tak jsem se dala do čtení.
O čem příběh je vám docela dobře nastíní už popis nakladatele. Kdo bude chtít, přečte si a kdo ne, bude to ignorovat. Psaná forma autorky je ke čtení docela pohodlná, ačkoli příliš detailní popisy úplně každého prostředí, domu, lodi, vesnice a města mi přišly trochu krkolomné a rušivé a co mě naprosto vytáčelo byl autorčin způsob uvádění přímé řeči. Je to sice rize můj osobní mínus, ale nemám v knihách ráda nejprve představení a až potom přímou řeč. Sedí mi to opačně, tudíž neustálé - Charlotte řekla: "Tak a tak a tak." namísto "Tak a tak a tak," řekla Charlotte - mě přivádělo k zuřivosti. Na druhou stranu příběh byl opravdu propracovaný, vše se doplňovalo a zapadalo postupně do sebe, takže nějaká překvapení tam byla. Stejně i kvalita objevujících se postav byla vysoká. Hlavní protagonistka, známá spisovatelka, byla příjemnou hrdinkou a její vyvolený v příběhu splňoval veškeré kvality hrdiny, o nichž ženy sní. Akorát některé rozhovory byly trochu mimo svou dobu.
Plynulost děje mi naprosto vyhovovala, nebyl zbytečně utahaný, měl svůj spád i vše ostatní, co by kvalitní kniha měla obsahovat. Autorčinu tvorbu proto musím hodnotit kladně. Jen bych se obešla bez některých nechutností a zvráceností, co se občas objevovaly a kazily mi sem tam dojem.

Doporučení: Tákže, fanoušci historických románů a zároveň detektivek, hurá do toho! A klidně i vy, kteří se detektivním románům vyhýbáte jako já, protože natolik to do tohoto žánru nespadá a je to skutečně příjemné čtení. Ale spíše na odreagování než odpočinek či pobavení.