REVIEW -> Příště spadni líp!

21. července 2014 v 14:55 | Michiyo Yokomura
Autor: Ivan Pilný
Nakladatelství: Computer Press
Cena: 254,-

Oficiální popis: Ivan Pilný, zakladatel české pobočky společnosti Microsoft, bývalý vrcholový manažer Českého Telecomu a investor, kterého můžete znát z pořadu Den D, s nadhledem glosuje povolání manažera. Podstatnou část knihy tvoří doplněné a přepracované glosy publikované v letech 2007 až 2010 v týdeníku Euro ve sloupku Glosy postaršího technokrata.

O existenci knihy mého oblíbeného investora z pořadu Den D jsem neměla ani ponětí, stejně jako o jeho dalších literárních počinech. A nedozvěděla bych se o nich, kdyby Mkovi nedošla trpělivost při čekání venku, zatímco já jsem spěšně nakupovala dárky před Štedrým dnem, a nezavítal při zpáteční cestě k autu do knihkupectví, odkud tenhle úlovek přinesl.
Nevěnovala jsem tomu velkou pozornost, jelikož jsem si zrovna půjčila z knihovny několik knih ke čtení, a tak se dal nečekaně do čtení sám Mko. Jenomže jak jsem očekávala, dlouho mu to nevydrželo a po přečtení pár stran mi knihu nenápadně přisunul s tím, abych se podívala a zda si ji nechci náhodou přečíst. Musím podotknout, že tohle je jeho obvyklá taktika, jak se vyhnout čtení a přitom se dozvědět, o co tam jde. Zamítla jsem s tím, že mám dostatek vlastní četby, nakonec mi zvědavost ale nedala. Nahládla jsem a abych se ujistila, že se do knihy skutečně nezačtu, počala jsem ji číst od zadu. Jenomže to byla chyba. Kdybych si přečetla prvních pár kapitol nebo spíše článků, ze kterých je kniha v podstatě sestavena, nejspíše bych ji bez větších problémů dokázala odložit a věnovat se svým románům, protože tam bylo spoustu technických údajů a celkově informacím, kterým jsem příliš nerozuměla. Jenomže já nepochopitelně počala číst od zadu, kde je kniha ironicky nejzajímavější a už se neodtrhla.
Glosované sloupky o počátcích autorovy kariéry a následných zkušenostech, díky kterým radí začínajícím podnikatelům, mě opravdu bavily číst. Dokonce i tehdy, kdy jsem polovině managerských výrazů vůbec nerozumněla a z oboru IT ovládám sotva sestavení a rozebrání hardwaru či uživatelskou práci v softwaru. I tak jsem vyzískala mnoho užitečných a důležitých rad do budoucna. Někdo dokonce tuto knihu prezentuje jako učebnici základky pro podnikatele, ačkoli autor sám to popírá. Musím souhlasit s autorem, tohle má rozhodně daleko do peníze pohlcujících knih s přesnými návody a postupy, jak se stát zaručeně úspěšným v podnikání. Na druhou stranu ale pro někoho, jež se nespoléhá na všechny kouče, poradce, pisatele a podobné výkvěty dnešní doby, to může být cenná pomůcka do začátku.Stejně dobře to ale může ke čtení posloužit i někomu, kdo v tomhle oboru nechce nic rozpoutávat, jelikož je to napsáno s humorem, nadhledem, takže se dobře pobavíte. Na odlehčení velmi dobrá kniha.

Doporučení: Rozhodně doporučuji všem, kteří zvažují nebo chtějí začít podnikat. Nedostanete tu podrobný návod, ale usměrní to přinejmenším vaše myšlenky i kroky. Jak všichni vědí a neustále slyší, sama nějaký čas zvažuji myšlenku o podnikatelské dráze a musím říci, že teprve tato publikace mě dostatečně nakopla a motivovala k tomu začít skutečně něco dělat. Doufejme, že jsem toho pochytila tolik, abych byla jednou stejně úspěšná, ačkoli vlastnit miliony a investovat je do jakékoli blbiny, co mě napadne, zřejmě nebudu :D Knihu však doporučuji i těm, kteří podnikat netouží. Na odlehčení a čistě pro zajímavost je to stejně kvalitní četba.