REVIEW -> Dívka z nočních můr / Girl of Nightmares

21. července 2014 v 15:12 | Michiyo Yokomura
Autor: Kendare Blake
Nakladatelství: Baronet
Cena: 279,-

Oficiální popis: Před několika měsíci Anna Korlovová ve svém sklepě otevřela bránu do pekla a zmizela, ale lovec duchů Cas Lowood se přes to nedokáže přenést.
Přátelé Casovi připomínají, že se Anna obětovala, aby on mohl žít - a ne aby chodil po světě napůl mrtvý. Cas ví, že mají pravdu, ale v jeho očích se žádná živá dívka, kterou může potkat, nevyrovná mrtvé dívce, do níž se zamiloval.
Vidí teď Annu všude - někdy v nočních můrách, a někdy dokonce za bílého dne. Něco s ní ale není v pořádku a nejsou to jenom sny. Někdo Annu mučí a pokaždé, když se mu zjeví, je trýzněna novým a ještě krutějším způsobem.
Cas netuší, co se s Annou stalo, když zmizela v pekle, ale ví, že si nezaslouží, co se jí tam děje. Anna mu nejednou zachránila život a je načase jí oplatit laskavost.

Po prvním díle jsem se na tuhle knížku opravdu těšila. Po přečtení musím říci, že zklamaní naštěstí nepřišlo, ačkoli jsem nejspíše očekávala trochu více.
Dívka z nočních můr je o něco slabší příběh než Anna krví oděná. V příběhu se najde více předvídatelných pasáží, ale líbí se mi, že stále převažují překvapivé skutečnosti i neočekávaný závěr. Nejedná se o žádné milostné klišé ani přemrštěnou romantiku, jíž jsou knížky z beletrie poslední dobou prosáklé až do morku kosti. Je to spíše osvěžující verze současných románů, kde je největším hitem jeden člověk a druhý nadpřirozená bytost.
Potěšilo mě, že zůstaly všechny původní postavy z prvního dílu a pouze je doplnilo několik nových, víceméně nepodstatných krom jedné. Hlavní hrdina mi byl sympatický od první chvíle a neztratil sympatie ani na konci druhého dílu. Jevil se mi po celý čas jako obyčejný kluk, který prostě dělá něco neobvyklého a je tak trochu zvrhlý, což se s ohledem na jeho životní úděl dá očekávat. To je příjemná změna od všech "superhrdinů" nebo dokonalých gentlamanů, o kterých běžně čtu. Podobně jsou na tom i vedlejší postavy v podobě jeho dvou nejlepších přátel nebo matky. Umím si představit, že bych v budoucnu byla ráda stejně moderní a chápavá máma nebo se v mém okolí pohybovali podobní lidé. Jen si mohou odpustit věci jako čtení myšlenek či woodoo.
Těžko posoudit, jestli se dá kniha zařadit spíše mezi hororovou nebo romatickou četbu. Je to svým způsobem propojení obou prvků do jednoho a zformované do četby pro mladistvé. Ačkoli tahle rozdělení podle věkových skupin mi příliš nevyhovují, jelikož mám dojem, že se sice autor může zaměřit na určitou věkovou skupinu, ale vždy se najde někdo mimo její hranice, kdo si knihu přečte a popravdě si myslím, že není příliš spisovatelů, jež by svou tvorbu podřizovalo právě takovým kritériím.

Doporučení: Osobně mohu doporučit Dívku z nočních můr naprosto komukoli, koho zaujme námět, přebal nebo první díl bez ohledu na věk, pohlaví či oblíbený žánr. Nejedná se o tolik vydařené pokračování, ale pokulhávání za prvním dílem není tolik výrazné, aby vám to zkazilo celkový dojem. Naopak si prodloužíte zábavu či odpočinek z četby Anny krví oděné a pokud snad ne, přinejmenším se nenásilně dostanete k uzavření celého příběhu mezi hlavním hrdinou a jeho netradičním objektem lásky.