REVIEW -> Dáma z Růže / Lady of the Roses

22. července 2014 v 13:39 | Michiyo Yokomura
Autor: Sandra Worth
Nakladatelství: Brána
Cena: 349,-

Oficiální popis: Mladičká Isobel, chráněnka anglické lancasterské královny Markéty z Anjou, je vášnivá, odvážná a velice krásná, a proto nemá o ctitele nouzi. Ona však hluboce miluje sira Johna Nevilla z tábora Yorků, i když tuší, že bude obtížné získat královnino požehnání. Je téměř zázrak, když královna svolí, aby se Isobel provdala za úhlavního nepřítele, třebaže za to Neville musí zaplatit veliké peníze. Všude kolem milenců zuří nelítostná válka, která obrací bratra proti bratrovi a zanechává po sobě města a vesnice srovnané se zemí. To však lásku Isobel a Johna ještě víc posiluje. Isobel odmítá sedět se založenýma rukama, když se její manžel zapojí do válečné vřavy. Využívá své chytrosti, a dokonce i přestrojení. Jenom velká láska manželům pomůže přežít krvavé tažení vévody z Lancasteru na Londýn, nenávist královny Markéty a kroky Isobelina strýce Johna Tiptofta, za něž si vysloužil přezdívku Řezník Anglie. Nemají strach, že se poraní o trny Rudé či Bílé růže… Zejména čtenářky jistě potěší příběh velké lásky odehrávající se v jednom z nejkrutějších období anglické historie.

Tenhle kousek do mé skromné knihovničky byl dárek k Vánocům od M. Vůbec jsem netušila, o co jde, přesto jsem měla radost. Knihy dostávám všeobecně moc ráda, ať už by byly o čemkoli. A jelikož M. ví, že ujíždím na historických románech, našel si pár tipů na internetu a vydal se je ulovit do knihkupectví.
Údajně měl v plánu koupit něco jiného, ale to neměli, protože se každý dotisk prý velmi rychle vyprodá. A protože nechtěl odejít s prázdnou, poradil mu prodavač právě tenhle román, který se jemu samotnému velmi líbil.
Po přečtení anotace na přebalu jsem příliš nadšená nebyla, jelikož ve mně vyvolal dojem, že se celý příběh bude odehrávat uprostřed války a bojů, které budou podrobně líčené, což opravdu nemusím. Kvůli tomu jsem četbu stále odkládala a raději si četla knihy vypůjčené z knihovny. Když jsem ale nastupovala do porodnice, sáhla jsem právě po téhle knize, abych udělala M. radost. A světe div se, než jsem se z porodnice za 4 dny dostala domů, bylo přečteno.
Příběh o Isobel mě poměrně rychle vtáhl do děje a nutil číst v každé volné chvilce jak před porodem, tak po něm. Hlavní postava mě brzy chytila za srdce a její milovaný John se adaptoval na pravého románového hrdinu, který neurazí žádnou čtenářku a poměrně hladce se z něj stane jejím vysněným mužem. Příjemně jsou vypodobněny i vedlejší postavy, které i přes svou relativní nedůležitost mají dostatek prostoru k dostatečnému projevení se, abyste si je zapamatovali a udělali si o nich plnohodnotný obrázek.
Příběh se odvíjí pomalu, ale v příjemně poklidném tempu, což mi u historických románů opravdu sedí. U novodobé beletrie mám raději hladký průběh bez tahání se, tady si to však náležitě užívám, pokud je to dobře čitelné. A to zde opravdu je. Autorka má nadání na stručnější, ale přesto výstižné popisy jak postav, tak míst i děje a nic v celém příběhu nepůsobí kýčovitě, nevěrohodně nebo směšně. Velký podíl na tom má nejspíše i fakt, že se jedná o skutečné postavy, které v historii existovali a jejichž životní příběh se takto opravdu odehrával. O to sympatičtěji však celá kniha působí a znásobuje čtenářův prožitek ze strastí i radostí, kterými postavy procházejí.
Po dočtení jsem se nemohla zbavit dojmu, že jsem už někdy něco podobného četla nebo viděla, ale ať jsem přemýšlela jak jsem přemýšlela, nepřišla jsem na nic. Tak nevím, co ve mně ten pocit vyvolalo, nezbavila jsem se jej ale ani teď. Možná jsem prostě někdy v minulosti o těchto postavách v anglické historii četla a teď se to vyplavilo z mého podvědomí, ale to jen střílým od boku. Je totiž docela možné, že byl příběh tak skvěle ztvárněn, až jsem se s ním natolik sžila.

Doporučení: Každý, kdo má tento druh literatury rád, mohu knihu bez výhrad doporučit. Najde se tam pár nechutných nebo nepříjemných pasáží, ale takové to ve středověku opravdu bylo a jelikož jde o autentický příběh jen s několika dovymyšlenými pasážemi, musí to čtenář akceptovat. Jinak je to ale kousek, ke kterému se každý fanoušek za čas opět vrátí a oživí si příběh Johna a Isobel.