KNOW IT -> Jak najít dobré kadeřnictví / How to find a good Hairdresser

22. července 2014 v 16:26 | Michiyo Yokomura |  VÍTE
Nejsem žádný odborník, nevystudovala jsem kadeřnictví, ani nedělala žádný kurz či rekvalifikaci. Vše, co vím a znám jsou věci, které jsem nasbírala postupem času z různých zdrojů. Od kadeřnic, učebnic, internetu a především vlastních zkušeností. A protože jsem začala amatérsky lézt do zelí zdejším kadeřnictvím svým (ne)uměním, musela jsem se naučit i něco víc než jen jak nanést barvu nebo udělat střih, protože pokud nechcete lidem ublížit a o vlasy je spíše připravit, něco o tom více do hloubky vědět prostě musíte.


Nenechte se ovšem mýlit. Kadeřnický um totiž není to jediné, podle čeho byste měli vybírat. Může se vám to zdát trochu divné, ale váš kadeřník či kadeřnice by vám měl sedět rovněž jako člověk a dělat vše k vaší spokojenosti. Pár šikovných rukou totiž vyprodukují školy a kurzy každý rok po desítkách, ti skutečně dobří jsou tu však po skrovnu, přestože na nějaké to kadeřnictví či salon narazíte v podstatě na každém druhém rohu. Jak tedy najít kadeřníka s velkým K?

Bod č. 1 - Všímat si

Neměli byste salon či kadeřnictví hodnotit zvenčí, protože umístění jsou často odkázaná na prostory, jež byly zrovna volné a vhodné, takže s jejich venkovním vzhledem nemohou příliš dělat. Pokud ale vlastní výlohy, na ty už byste hledět měli. Pokud se vám nelíbí jejich uspořádání, vzhled nebo na vás celkově nepůsobí dobře, je poměrně malá pravděpodobnost, že se shodnete s personálem uvnitř. Zřejmě máte každý jiný vkus. Často vás také právě výloha informuje nejen o prestižnosti, ale také o značce, s níž právě toto kadeřnictví pracuje i stylu, kterým se zaobírá nejvíce. Může vám to přijít trochu zvláštní, ale každé kadeřnictví se víceméně na něco specializuje, tudíž byste měli hledat to, co právě vy potřebujete. Všeumělství totiž také není právě tím nejlepším znamením, pokud ovšem nemají pouze více kadeřníků s různým zaměřením. Takže až budete příště hledět do některé výlohy salonu, všímejte si!

Bod č. 2 - Cítit se příjemně

Když už se do některého kadeřnictví vejít rozhodnete, dejte na první dojem. Dýchla na vás příjemná atmosféra nebo spíše neutrální? Jdete hrdě dovnitř nebo se cítíte nesměle? Máte sto chutí se už ve dveřích otočit a utéci nebo se s úsměvem usazujete? Tohle vše jsou důležité otázky, na než byste měli brát zřetel. Pokud totiž už při vstupu zapochybujete, není to dobré. Znamená to, že vám tam něco nesedí a ačkoli to nemusí vůbec souviset s kadeřníky uvnitř, bude vám to vadit stále. A upřímně, kdo chce hodinu nebo dvě strávit na místě, kde se necítí úplně dobře?

Bod č. 3 - Kadeřník je spřízněná duše

Nejideálnější je zajít do kadeřnictví osobně. Žádné objednávání na slepo po telefonu či emailu, to tedy ne. Doktora byste si takhle přeci také nevybírali a kadeřníkovi svěřujete svou velice cennou část hlavy. Proto si vždy dotyčnou osobu proklepněte a zjistěte, zda na vás působí pozitivně nebo je to naopak člověk, s nímž byste na ulici neztratili ani slovo. Sledujte, jak na vás reaguje, jak k vám přistupuje a nakolik je ochotný zodpovídat vaše dotazy. Jako k zákazníkovi by vůči vám měl být totiž vždy vstřícný, i kdyby měl práce nad hlavu.

Bod č. 4 - Bavte se

Doopravdy správný kadeřník by si vás měl po prvním setkání objednat především na konzultaci. Říkáte si, že chcete přeci ostříhat nebo obarvit a ne udělat transplantaci? To je pravda, přesto se jedná o část vašeho těla a kadeřník i vy byste o sobě měli mít určitou představu. On o vašem stavu, vy o jeho přístupu. Proto by před jakýmkoli kadeřnickým zákrokem měla proběhnout konzultace. Smutné je, že s tímhle jsem se v žádném kadeřnictví ještě nesetkala nebo ne v takové míře, v jaké bych si to představovala.
Nicméně pokud vám ji kadeřnice nenabídne sama od sebe, je to sice na pováženou, ale neházejte flintu do žita. Prolstě si o ní řekněte sami a uvidíte, jestli ochotně svolí nebo si poklepe na čelo. A co byste při konzultaci měli vlastně probrat?
Především vaše vlasy, samozřejmě. Jaký typ vlasů podle vás máte, jaké přípravky používáte, co upřednostňujete, jak své vlasy upravujete, jestli je barvíte a čím, zda máte alergie a někteří se vás mohou zeptat i na životní styl, protože ten je pro vlasy rovněž velmi důležitý. Všechny tyhle informace by si přitom měla kadeřnice zanést do osobní kartotéky, kam si vytvoří kartu s vaším jménem a kam bude vždy moci nahlédnout. Už to vypadá jako sci-fi? Tím to však teprve začíná!


Bod č. 5 - Informace, Informace a... Informace

Rozhodně se ptejte. Na vše. Když se vyptá kadeřník vás na vše potřebné, měl by si od vás vyslechnout, co po něm vlastně chcete. Poté by se měl podívat na vaše vlasy a udělat si vlastní obrázek, protože i když mu řeknete, že je máte takové a takové, může zjistit, že jsou na tom úplně jinak, než jste si sami mysleli. S tím by vám měl říci, jestli je vhodné to, co po něm žádáte či nikoli, vysvětlit vám proč a doporučit raději něco jiného. V ten okamžik by jste se ovšem měli opět ptát, zjišťovat a dohodnout se, aby jste byli spokojení vy, vaše vlasy i kadeřník. Vzájemné informace jsou totiž základ.

Bod č. 6 - Vše má svůj čas

Protože předpokládám, že takováhle konzultace zabere minimálně půl hodiny a většinou si kadeřnice vyhrazuje něco kolem hodiny na jednoho zákazníka, nedojde hned na poprvé k nějaké větší akci. Na druhou stranu úplně promarnit zbytek času, pokud ani jeden smrtelně nespěcháte, je škoda, takže zbývající čas se může hodit na regenerační zábal. Například. Vy si přitom ověříte, že vám kadeřnice opravdu vyhovuje a ona se lépe seznámí s vašimi vlasy. Záleží to ale samozřejmě na tom, co vlastně potřebujete.
Pokud se jedná o větší zásah jako je složitější barvení, střih, sundávání barvy nebo jiné "chemické" úpravy, je lepší domluvit se na další návštěvě, protože tyhle věci potřebují svůj čas. Kadeřnice, co pracují v presu s tím, že za deset minut už jim má přijít další zákazník a ona vám ještě nezačala ani fénovat hlavu, to nemají úplně zvládnuté a výsledek uspěchané práce vás může nepříjemně překvapit. Dobří kadeřníci mají narváno neustále, ale na každého zákazníka si udělají dostatek času, aby nepracovali pod tlakem.Mám dost nepříjemných zkušeností s tím, že mě kadeřnice šla barvit a už sledovala hodiny, protože jí za chvíli měl dojít další zákazník. To prostě nepochopíte...

Bod č. 7 - Světla, kamera, Akce

Nastává velká chvíle. Sedíte na křesle a čekáte, co se bude dít. Vše jste už předem vyřešili, kadeřník je seznámený s tím, co za přípravky používat může a co ne, oba máte jasno v tom, jak to má na konci na vaší hlavě vypadat a nyní jen musíte projít tím nejpodstatnějším. Procesem k novému účesu.
Obvykle se začíná u mytí, pokud nejdete na barvení s tím, že máte vlasy čisté a barví se na sucho. Věcí, co by měl každý kadeřník dělat a co téměř žádný bohužel nedělá, je říkat vám o všem, na co se chystá. Informovat vás, že vám právě umývá vlasy šamponem, že používá kondicionér a masku a především vám nedrápat hlavu nehty! Vím, že to spousta z vás má ráda, ale pokožce to opravdu nesvědčí a vlasy se takhle skutečně umývat nemají. Stejně jako by vám poté neměl drhnout vlasy ručníkem, protože správné je pouze je jemně zabalit a přebytečnou vodu z nich vymačkat.
Jakmile dojde na stříhání a barvení, měl by vám vždy vysvětlit, co jde dělat, abyste mohli případně zareagovat a zastavit ho, pokud by došlo k nějakému nedorozumění nebo jste si to nakonec rozmysleli.

Bod č. 8 - Spokojenost

Pokud kadeřnice dodrží vše, jak bylo domluveno, je zručná a dokážete spolu i během procesu komunikovat, měl by být výsledek k vaší spokojenosti. Nemějte jí za zlé, když vám doporučí ustřihnout konečky o dva centimetry více než jste chtěli, protože vidí nehorázně roztřepené konečky, které vašemu snu o vlasech až po hýždě opravdu nepomohou. Nekamenujte ji, protože z vás z fleku neudělala blondýnu, i když vaše barva je světle hnědá. Není neochotná, jen z vás nechce udělat hromádky neštěstí s pár chlupama místo vlasů. A takhle bych mohla pokračovat dále a dále. Pokud vám kadeřnice vaše rozmary rozmlouvá a umí vám to dostatečně obhájit, myslí to s vámi dobře a není to proto, že to neumí nebo je jen neochotná to udělat. Stejně jako byste si měli dávat pozor na ty, co jsou až příliš ochotné udělat velký zásah za jedinou návštěvu, protože těm jde jen o výdělek a vaše vlasy jim nic jiného neříkají. A to nechcete.
Pokud si najdete kadeřnici, se kterou si padnete do noty, vždy se dokážete rozumně domluvit a budete domů chodit sice o pár stovek (a nejspíše o více stovek) lehčí, ale spokojené a šťastné, protože budete mít i ze svých pár cancourů krásnou a pěstěnou hřívu. Rozhodně si nechtě rovněž poradit, jak o vlasy i nadále pečovat, protože správný a dobrý kadeřník dokáže i naprosto zničené a tragické vlasy dát po čase dohromady.


Doufám, že někomu alespoň trochu tyhle body pomohou, aby se zorientoval v nepřeberném množství salonů a našel si to své pravé, pokud ještě nenarazil na zlatou žílu. Pokud ano, gratulujte si a rozhlašte to dále.
A věřte, že nejsem blázen, když tu mluvím o kartách jednotlivých zákazníků, pohovorech a dalších neskutečnostech :) Ti nejlepší kadeřníci a kadeřnice mají spousty zákazníků, takže si nemohou každého pamatovat detailně, pokud k nim nechodíte už pěkných pár let a nevybudujete si pevný vztah. Proto jsou uložené informace skvělou pomocí i pro ně samotné. Ale pokud se dostanete do bodu, že k němu budete chodit ještě za deset let, s vysokou pravděpodobností už nebude třeba, aby vám popisoval krok za krokem při své práci. Tam už je ta důvěra úplně někde jinde.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 *Pavli* *Pavli* | Web | 22. července 2014 v 16:34 | Reagovat

Dobrý článok ;o) a dobré vedieť :o)

2 Michi Michi | Web | 29. července 2014 v 12:47 | Reagovat

[1]: Doufám, že se to bude některým čtenářům opravdu hodit :)

3 Pavla Pavla | E-mail | Web | 18. února 2016 v 2:35 | Reagovat

To zní jako moje oblíbené kadeřnictví, ráda se podělím s ostatními:
http://www.kadernickestudioandels.cz/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama